понеделник, 4 април 2016 г.

Тази пролет

Тази пролет се промъкна незабелязано - над Единбург често пада гъста мъгла и първите разцъфтели дървета се губят измежду останалите сиви нюанси. Понякога небето е чак неестествено синьо, слънцето блести (и съществува! в Единбург понякога започвам да се съмнявам), а аз присвивам очи, докато карам колело към работа, и пак ги пропускам пролетните моменти. Добре че е градинарския клуб, който водя в местно училище, та да ми напомня що е то пролет. Да ми напомня за пръстта под ноктите, за вълнението и тръпката в избора на семена, за лекото притеснение, с което ги чакаш да поникнат. Да ми напомни и за мен самата. Защото напоследък се чувствам леко изгубена.


Случват се разни неща, преобладаващо академични, имам много за учене, след по-малко от месец трябва да съм си предала дипломната работа и 998237 доклада. Не знам какво точно ще правя след като завърша. Искам да започна докторантура в Австралия, в университета където бях на обмен миналата година, но за стипендията трябва да покрия сумати изисквания, които все още не са част от моята автобиография. Планът е да кандидатствам за докторантурата след една година, когато вече би трябвало да съм публукувала две научни статии и да съм била нечий асистент. Кандидатствах за няколко работи като научен асистент, засега неуспешно. За последната все още чакам категоричен отговор, преди няколко дни получих имейл, че изборът ще е между мен и още един кандидат. При което аз му ударих един здрав рев, защото се изморих все да съм на второ място. Е, още не се знае дали и този път ще се повтори ситуацията, но аз тези втори места ги изживявам по-драматично, защото се старая толкова много. Де що има извънкласова дейност, семинар, лекция, там съм. Доброволец съм в няколко инициативи, повечето започнати от мен самата. Не знам какво повече мога да направя. Чета докато вече не мога да си държа очите отворени, почти всичкото си свободно време използвам за учене, понякога по цял ден не си говоря с никого. Изморена съм да полагам толкова много усилия (поне в моите очи) и все да не е достатъчно. А толкова много да ми харесва - презентации, четене, учене, дори статистика! Като съм на лекции, все си мечтая аз да съм на мястото на лектора. На фона на цялата шотландска сивота, през последните няколко месеца най-щастлива съм била, когато се справям добре, когато за момент поне ми се струва толкова естествено и постижимо скоро аз да съм лектор.


То добре че поне ентусиазъм имам в излишък и ако не друго, макар и аз да не се чувствам особено щастлива, старая се да внасям радост в живота на околните. Помагам на съучениците си, на работа съм най-оптимистичния и ентусиазиран продавач на зеленчуци (веднъж продадох три касетки авокадота само за два часа!), децата от градинарския клуб харесват и мен, и отглеждането на зеленчуци. Обикновено нямам време да се спра да мисля или пиша на тема, различна от "Ефектът на агро-екологичните плащания върху птиците в Източна Шотландия", а появи ли се такова време, често ми става прекалено мъчно и тъжно, че да пиша. В Австралия се чувствах сякаш мога да постигна всичко, което искам, а сега всичко ми се струва трудно. Не че пак не се отдавам напълно, просто ми тежи самотата, тежи ми това, че всяка сутрин се събуждам с липсата на един човек, а после всяка вечер сумати време не мога да заспя. Отдавна не съм водила истински разговори, липсва ми да имам някого, с когото да мечтая. Със съквартирантките ми почти не си говорим, а когато се засечем в кухнята, най-много да се питаме как сме и какво сме правили през деня. И все всички сме добре и все дните ни са както обикновено. С моите съквартирантки сме прекалено различни, че да споделяме нещо повече от кухнята и коридора. Странно е да живееш с някого, а да сте толкова далече. Странно е да си толкова далече от някого, а все да си мислиш за него. 


Времето иначе минава бързо, крайният срок за дипломната ми работа се приближава със заплашителна скорост. И после - краят на още един житейски период - четирите години в университета се изнизаха неусетно. Мислех си, че като завърша, вече ще имам някакъв път в живота и, че няма да го вървя сама. Понякога ми става мъчно, понеже сякаш не е уместно да споменавам колко изоставена и нежелана се чувствам - вече мина почти година от нашите последни моменти заедно. Вече трябваше да ми е минало, или поне да ми е малко по-леко. А аз още си рева хич да не през ден, зависи колко имам за учене. Чудя се на мен какво не ми е наред, че не мога да спра да обичам, да мечтая, да тъгувам. Във фейсбук прочетох, че единствената вечна любов е невъзможната, понеже никога не разбирате за лошите си качества, за несъвместимостите си, нямате шанс да се карате и да се ядосвате един на друг. Нямате възможност да забравите защо сте се обичали в началото. Надявам се да не е вярно. Надявам се, че дори моята любов да си остане невъзможна, все пак ще имам достатъчно любов останала, че някой ден да заобичам друг. Макар и сега само като чета тази дума "друг", и ми се насълзяват очите.


Та така тази пролет - любовни драми и академични препятствия. Мечтая си за деня, в който ще ми олекне и ще постигна някакъв мир с всичките ми тревоги. Днес в Единбург е по-мъгливо и по-сиво от обикновено, някой прави ремонт в блока, а аз чета научни статии през сълзи. Не е толкова тъжно колкото звучи - все някога нещата ще започнат да се случват по-лесно или на мен няма да ми се струват толкова трудни, а дотогава - ако не друго, то поне знам, че каквото и да правя, все още се отдавам напълно. Все още си поставям цели, поне една идея по-високи от необходимото, още ми убягва поне малка доза реализъм, май дори имам останала наивност, нищо че от време на време и аз гледам съмнително. Още съм си аз, а това е не малка утеха. И докато в Единбург денят тихо сивее, аз си представям, че на село пече слънце, жужат пчели, а кълвачи се гонят от орех на орех. Сега цъфтят пролетните цветя, които няколко есени подред садя и чиито цветове така и не съм видяла досега. Радвам се, че намирам това за по-скоро очарователно, отколкото тъжно - моята тайна градина, скрита дори и от мен самата. С лалета измежду великденчета и глухарчета, с много троскот и падащи покриви, но и с най-сладките ягоди, високите бамбуци и стройни бабини чемшири.Поне такава е в  моите спомени и мечти. В мечтите с по-малко троскот. Сега сигурно е различна, не по-добра или лоша, просто нова - а нали все пак е пролет, време за промяна. Мечтая си за времето, когато отново ще усетя всички сезони подред на село, когато ще имам възможност отново да открия моята градина, нова и различна. За времето, когато ще имам с кого да я споделя, когато ще бързам да откъсна първата узряла ягода само за да я занеса с усмивка на този някой.

14 коментара:

  1. Продължавай смело напред, Гери! Повярвай, животът наистина може да те изненада, а аз ти го пожелавам от цялото си сърце! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Успех момиче!
    Благодаря за чудесната публикация и невероятните снимки, които споделяш с нас.
    Усмивки.

    ОтговорИзтриване
  3. Липсваше ми, Гери! Толкова искрено и неподправено пишеш! Пращам ти много положителна енергия и сили и вярвам, че скоро ще постигнеш мечтите си!!! Успех!

    ОтговорИзтриване
  4. Боряна Божилова6 април 2016 г. в 16:18

    Наистина много липсваше, Гери! Почти всеки ден поглеждах с надежда към блога и днес останах безкрайно приятно изненадана. Не ни оставай за толкова дълго без вести :) Горе главата и ще видиш, че всичко ще се нареди. Хора като теб заслужават да им се случват само хубави неща!

    ОтговорИзтриване
  5. Гери, тайната градина е там и те чака и ти да се завърнеш.... скоро.. и да разкопаеш рохката земя за видиш всички нови растения, които са се родили в твое отсъствие.
    Виж за Австралия и "него" не зная какво да ти кажа.... че е разстояние, и то не какво да е, а няколко континента. Но пък знаеш - Истинска ли е Любовта, тя ще победи всичко.
    И ни навестявай по-често - дори и със снимки на птици и цветя - да знаем че си наоколо и мечтаеш.

    ОтговорИзтриване
  6. Гери, този младеж наясно ли е с чувствата ти? Ако - да - значи не те заслужава, защото не знае какво изпуска...Ако пък не - не е ли време да разбере...Вярвай в любовта и щастието и ще ги имаш! Не е вярно това, че истинската любов е несподелената, точно обратното е - истинската любов е взаимност на първо място, и още много, много неща - търпение, вярност, обич, себеотдаване, страст, воля, характер...Всеки човек има своя половинка и открие ли я - нещата се наместват, това е!

    ОтговорИзтриване
  7. Здравей, Гергана! (Извинявай че така на "ти", но следя блога ти от известно време и те чувствам близка). Аз исках да ти напиша нещо по-практично, т.к. по другите въпроси е трудно да се дава съвет...

    Когато кандидатстваш за аспирантура, те съветвам много стратегически да си подадеш документите на поне 10-15 места и те да не са само първите 10 университета в света. Не че не заслужаваш да си там, но тези неща зависят от много фактори, много от които не са под наш контрол. Избери 2-3 университета от топ 10, 3-4 от 10-20, 3-4 от 20-30. Например може да погледнеш тук http://www.usnews.com/education/best-global-universities/environment-ecology
    или да говориш с твоите професори.
    Мога още много да пиша, но ще спра тук - главната ми мисъл е - не кандидатствай само в един университет - така или иначе ще хвърлив много усилия в подготовката на документите, може да ги използваш поне на няколко места ;) Също, когато кандидатстваш, провери дали има възможност за "fee waiver".

    ОтговорИзтриване
  8. Да не забравиш да се похвалиш, след като те одобрят за асистент ;)

    ОтговорИзтриване
  9. Мило момиче, имаш уникален талант! До каквото се докоснеш, превръщаш го в красота! Всяка твоя дума, всяка твоя снимка опияняват и те карат да четеш на един дъх! Ти радваш! С текстовете, със снимките, с картините, историите, които рисуваш. Бих чела всичко от теб. От научни трактати, през реални истории до фантастични разказа ... Умееш да докосваш!
    Ако ти се плаче - плачи, ако ти е мъчно - потопи се в мъката! Но, знай, и това ще мине! Всичко, което ни се случва, ни прави хората, които сме!
    Единственото, което не трябва да забравяш и да не губиш е коя си и каква е мисията ти!
    А тя, любовта, е там, в сърцето ти!

    ОтговорИзтриване
  10. Гери, с удоволствие чета твоите публикации. Правиш прекрасни снимки, пишеш увлекателно...
    Не ми харесва, че си тъжна. Пожелавам ти да сбъднеш мечтите си. Успех!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Присъединявам се към коментарите на другите. Горе главата, нежно и чувствително момиче. Толкова е хубаво, че ти се е случила тази любов. Някои хора дори не знаят какво е. Важното е, че е било красиво и вдъхновяващо за теб. И те е мотивирало да продължиш. Тази искрица все още е жива, нали? Запази я в дланите си, съхрани я в сърцето си. Неизживените неща са най-мъчителни, защото все се питаш ''Какво ли щеше да бъде ако..." Но спомените от миналото не трябва да пречат на бъдещето. Знаеш ли колко много възможности в живота може да пропусне човек, ако не може да се оттласне заради въздишки по миналото? Страдай, плачи, изплачи всичко, след това избърши сълзите и дай възможност на усмивките да изгреят на лицето ти. Ти си уникален човек и ти предстоят уникални, щастливи дни! Успех!

      Изтриване
  11. Ммм даа,
    Надникнах в първата страница на една тема със скоби .Помниш ли я?
    И какво виждам?
    Я се стегни. Я утре се загледай в опашката за"натъртени ябълки".
    Няма ли поне едно сияйно лице в мъгливия Единбург?
    Животът е действие, животът не са мечти и съзерцание.
    Един ден ще съжаляваш за една пропусната година в съзерцание.Живеем в 21 -век .
    За да оцениш нещо, ти трябва сравнение.Не е вярно че любовта носи тъга.Това не е любов.
    Любовта дори и несподелена носи енергия. Не се вторачвай в едно нещо.
    Колкото до преподаването.Търси си институт на нашите географски ширини. Знаеш ли Тюркмен колко има нужда от теб, Що да не си направиш "академия" в Тюркмен? Обещавам ти че от целия свят ще имаш студенти.Нима децата от мъгливич Единбург, няма да дойдат в слънчевия Тюркмен .Обещавам ти че пчелите на Австралия ще долетят в Тюркмен.Има екологични програми в България ,Гледай си твоя път. Австралия не е твоя път.
    Къде търсиш златото на другия край на света ,като е в ръцете ти.Искам да пишеш за изчезването на птиците в Тюркмен , Златията.Сутрин да те събужда птичата песен в дърветата.

    С поздрав
    Рорик.

    ОтговорИзтриване
  12. Авосет, бях ти загубила следите, каква радост, че те открих отново! Не че ще тръгна да те съветвам, ти си имаш достатъчно акъл ... само да знаеш, че много те обичам, така както те заобичват всички,които се докоснат до твоя начин на мислене. Много ценен човек си и моля те не плачи. Никой, който те кара да плачеш не е достоен за теб.
    С много обич
    Amica1

    ОтговорИзтриване
  13. Хайде бе, Гери! Дала си усмивки на толкова много хора, пък самата си така умърлушена в последната година! Я се усмихни и ти! Сега си в най-щастливите си години, не го откривай, когато вече са отминали. Огледай се: живо, здраво, умно, хубаво момиче си, всички важни за теб хора са също живи и здрави! Останалото ще се нареди и даже много по-добре, отколкото очакваш! И да ти кажа от собствен опит - научи се да очакваш повече.
    Все пак те разбирам. Трудничко е за хората мислещи и чувстващи. Пък ти си и двете. Но движи се напред, дръж се за своите ценности (имаш ги) и си давай сама оценки.
    Но първо се усмихни. Започни с усмивка. Да идва от сърцето ти.

    ОтговорИзтриване