понеделник, 5 септември 2011 г.

Реколта в понеделник 05/09/11


Брей,на път съм да създам традиция,много редовна станах нещо :) .
Вкъщи с мама сме си направо луднали,тя по танците,аз по градината .
Някои казват горко му на баща ми , но всъщност е толкова хубаво .
И преди чувствах градината и изобщо село като цяло много близки,но след като дядо си отиде,още повече .
Газя из вадите,не помня от кога не съм си виждала краката без драскотини и рани,миналия път по погрешка си излях едно бидонче доста жабунясала вода върху главата (нали,добре,че току-що си бях измила косата)...и съм по-щастлива от всякога .

При рутинната проверка всичко е нормално,камбите връзват,доматите измъчени както обикновено,и изведнъж оп,царевицата изядена :) .
Всичките 6 мамулчета без едно .
А мен не ме е яд за царевицата,а , че не съм видяла зайците как я ядат,щеше да е супер снимка :) .
Аз съм много широкоскроена откъм тъй наречените "вредители" , все казвам и за тях да има .
То затова при мен къртиците се разхождат по пътеката . Знаят,че няма нищо да им направя .
И преди да предположите,че може би съм си пийнала повече от на тати ракията,сериозно ,по пътеката вървеше,баш когато най-много печеше слънце .
После се шмугна в дръвника,от където се чуха малки .
Не ми пречат,подскачам си аз всеки път като мина и чуя шмугване .
Ама то и аз лесно се стряскам,да знаете как ме изплаши ... сянката на мотиката .

Почивката от 2 до 4 отново си остана само леко загатната под формата на няколкоминутно четене на вестници "Градинар" .
Тъкмо легна и то гроздето много красиво застанало върху книгата,трябва да го снимам .
Донесох си една чанта ядене,изчистих хладилника и го подредих красиво,даже килер си направих .
Снимки на кухнята следващия път,защото аха да си мушна тавата с картофите във фурната и тя изгасна и повече не светна .
Качих си старата,явно мушнах щепсела под подходящ ъгъл,та даже бързо загря .
Много са ми странни съселяните,не мога аз така да сготвя една тенджера манджа и да я ям цяла седмица .
Искам да използвам реколтата си по разнообразни начини,тя си заслужава и най-засуканите рецепти .

А как спят от 12 до 5,талант е явно .
Знам ли аз,че някъде има трева,че има боклуци за разтребване,не мога да мигна .
Изглежда ми направо като болест,това да не забелязваш грозотиите .
И не , "Ми то на село е така." означава единствено,че те така са си го направили .
Навсякъде ,не говоря само за нашия двор,сякаш през годините се е натрупала много мъка,едно тягостно чувство на забрава .
Но спокойно,аз идвам !
Оказа се,че навсякъде имам белокрилка . Веднага вадя сапуна,ей,както ги мия тея растения,за себе си така не се грижа .
Оказа се,че няма ефект,но ще си съжителствам и с белокрилката явно .

Сега ще се направим,че тази царевица не е пуклива и,че не съм я обрала един месец по-рано .
Е,варих я половин ден и си направих салата после .
Не ни върви много на царевица,едната година кон я изяде,другата дойдох аз и мерака ми да събирам реколта ...
Но има още мамули,така че ще има пуканки за някоя късна вечер през зимата,когато съм успяла да запаля достатъчно силен огън .

Първата камба беше голямо събитие .
Явно мястото наистина е много важно,защото тази я откъснах от корен,по погрешка засаден измежду сиврията,а пък където си е реда с камби,още са съвсем малки .
Иначе пак ме излъгаха с разсадите,повече от половината ми камби се изпочорбаджиха .
Направо ми е смешно,защото дядо пък го бяха излъгали със рибките и те повечето излезнаха чорбаджийски .
Изобщо само да има кой да ги пука и да ги прави на буркани .

Ей,ще събера аз роми за едно бурканче сушени !
Не знам какъв е нормалния размер на този сорт,при мен наистина са от 2 см до 10 дълги .

Сега се сушат на покрива,пък аз всеки път като минавам по пътеката си напомням да не ги забравя там .
Ама голямо удоволствие ми е да бера и доматите,и чушките ,изобщо всичко .
Покаже ли се хубавата светлина и веднага си грабвам панерите , подреждам си ги,снимам ги .
Или ако питате съседите, "ми тя само бере и после 1 час ги подрежда и снима,вместо да работи" .

Обяда го почвам към 1,готов е до към 3 .
Докато снимам всеки от продуктите,да си измета,да избърша масата,чиниите си подреждам,и то вече станало време за поливане,но пак си открадвам няколко минути да се наям спокойно под дюлята,надявайки се да не ми падне някоя върху главата .
Вече направихме първите три бурканчета сладко от дюли и ябълки,то за него по-късно,като ви покажа най-симнатичната ябълка ;) .

На село всичко е по-вкусно,толкова е приятно да седна на сянка,около мен кълвачи,синигери,мухоловки .
И те като, че ли свикнаха с мен,допускат ме съвсем близо .
Пък аз като чуя кълвач и хвърлям мотиката и отивам да го търся .
Като го видя сирийски ли е,голям пъстър или малък,вече работната дейност може спокойно да продължи .

Баща ми дойде да вземе жито и да отрежем един клон от ореха .
То бая клон беше .
И като падна,освен ,че счупи две сливи и прекърши върха на туята,веднага влезе светлина,сякаш се вдигна една завеса и градината стана малко по-свободна .
Да не си помислите,че не съм почитател на орехите,напратив,просто на 1 декар 4 огромни ми идват малко в повече .
Има още много за рязане,единия орех буквално ми влезе в оранжерията и ми засенчва всичките домати .
Но постепенно ще се просветли мястото и ще се чудя аз после какво да я правя толкова много реколта :) .

Това място не трябваше да го изпускам,сега лепките са колкото мен и ще бъде ,да кажем , интересно преживяване докато разчиствам .
Вече е крайно време да стигна и до него,защото са толкова много,че бутнаха лозето .

До закуска стигам по обед,пък с моя късмет точно когато си сложих бисквитите в млякото и дойде полицията .
Спокойно,оправихме се,ама на,разкашка ми се закуската :) .
Първия ден намерих една паднала круша,отвътре цялата изядена . Уж я хвърлих,ама накъде е отишла,след малко пак я намерих .
Раздразнена уж право в дръвника я насочвам .
След рязането на ореха,започвам да подреждам дървата .
Познайте какво си намерих .
Да,отново . Сериозно,колко пъти мога да си помисля "ее,супер,ще си я сложа в млякото с бисквити" и разочарована да видя,че е изядена .
Явно достатъчно много,че после като видях круша на пътеката и си викам "аа не,тоя път няма да се излъжа" .
И пак,върнах се,и тя се оказа хубава,ароматна и много ми ходеше на закуската :) .

Преборих се с маточината и едни плевели,прекопах,наторих и обърнах мястото и вече имам няколко лехи репички .

Понеже явно съм над пътеките,вървя боса на пръсти във вадите,и естествено на всяка крачка аха и да падна,но засега не стигам до баш падене .
То оранжерията не била само , за да си удрям главата в нея,става и за подпиране :) .

Същата история и със спанака,ей по тази пътека до него ходеше къртицата !

Преди имахме голяма ябълкова градина,но орязаха и откраднаха дръвчетата .
Останаха десетина,но пак,миналата година набрахме десетина щайги .
Сега вероятно някой е минал преди мен,защото аз сварих само двайсетина наядени .
Измежду които тази на снимката,стори ми се много красива,та през целия път от къра до вкъщи внимавах да не й прекърша листенцата .

Тази клонка я чакам да озрее от мнооого време,но момента е близо !
Дано до тогава да не се напукат първите . Ама и напукани ще ги ям,на мен не ми пречи :) .

На няколко пъти се опита да вали,даже капнаха няколко капки . Времето стана толкова приятно,светлината красива,подухваше студен вятър,а аз разхвърлях топъл овчи тор :) .
Толкова дребно и елементарно,но си беше един специален момент между мен и градината,прикапваше от време на време,аз притичвах боса по пътеките и гледах да свърша възможно повече преди да се стъмни .

Откъснах и много чорбаджийски,и зелени също,но по това време на годината звездата са червените :) .
И едната ми тиквичка,моите връзват през две седмици . Оставих две малки,дано да са пораснали,че ми се приядоха :) .
Аз традиционно закъснявам за рейса,нямам търпение пак да съм си в градината .

Голяма съм късметлийка,че я имам !

6 коментара:

  1. Снимката с вилицата и доматките е уникална.

    Скитай боса из градината - сега ти е времето. После като те грабне живота ще ти останат само хубавите спомени и една сладка носталгия.

    ОтговорИзтриване
  2. актара за белокрилката от селскостопанска аптека, докато не ти е изяла всичко.. аз така си спасих цветята.

    ОтговорИзтриване
  3. Very nice harvest, love those tomatoes and peppers.
    Agree with Lionelsa, cherry tomatoes on the fork photo is beautiful

    ОтговорИзтриване
  4. Богата и красива реколката, както винаги и оптимистично настроение - отлична комбинация! Пожелавам ти въпреки годините да си останеш все такава оптимистка!

    ОтговорИзтриване
  5. Всичко е толкова красиво!Поздравления!Моля те не пиши друг път "човал".Всичко е наслада за окото в сивото ежедневие и това се набива на око.Дерзай!

    ОтговорИзтриване